Stačí mít sen.

To ostatní už se nějak uspořádá …

Jana Šafářová

Že se za velkou červenou tečkou a nenápadnými dveřmi ve Vězeňské ulici v centru Prahy skrývá kadeřnický salon s unikátním hair spa a zároveň concept store s pečlivě vybranou módou už dnes dobře vědí nejen insideři z kadeřnické a fashion scény, ale hlavně zástupy spokojených klientů. Red Salon slaví deset let od otevření a majitelka Jana Šafářová vypráví, jak se jí a jejímu týmu povedlo v historickém centru Prahy vytvořit prostor, kde zapomenete na okolní svět a budete si připadat, že jste se v mžiku přenesli do kulis svého oblíbeného britského filmu nebo třeba do jednoho z cool kadeřnictví (nebo snad barů?) v centru Londýna. A pak o tom celém budete s nadšením volat domů.

Tehdejší prostor Red Salonu by vás v době kolem roku 2012 ale přenesl spíš do hororové lekačky než na proceduru v dovolenkové náladě. Absolvoval totiž proměnu z neudržované bývalé restaurace s odstřiženou elektřinou, kde bylo potřeba si ve členitých podzemních místnostech svítit baterkou a vyhýbat se zašlé vzduchotechnice. I přes to všechno ale Janu Šafářovou zaujal místní genius loci a po mnoha poradách s filmovým architektem Martinem Kurelem už byly kontury dnešního kadeřnictví i v tmavých sklepích jasnější. Když se Red Salon 13. ledna 2013 otevřel, první klienti nevěřili, že jde o zbrusu nový podnik. Martin Kurel si totiž dal záležet na každém detailu, aby prostor už od začátku působil útulně a zabydleně. „Vždyť dělám do filmu byty, kde to má vypadat tak, že tam třicet let někdo bydlí,“ říkával s oblibou Janě.

Inspiraci, jak zařídit kadeřnický salon se zážitkem, jaký v Praze nemá obdoby, hledala Jana Šafářová v Londýně, kam se na doporučení vydala za známou českou vlasovou stylistkou Mirkou Myšičkou Hajdovou. S tou následně osm let spolupracovala, Mirka dala konceptu jasnou tvář a má na podobě Red Salonu velký podíl. Aby Jana zjistila, co všechno londýnské salony tehdy nabízely, absolvovala klidně tři foukané za den, což vzhledem k hustotě dopravy v britské metropoli znamenalo leckdy nasednout do taxíku s napůl mokrými vlasy. „Měla jsem s sebou notýsek, kam jsem si po návštěvě každého salonu zapsala, co se mi líbilo, co naopak ne, a co mě naprosto uchvátilo. Když jsem v Notting Hill uviděla nad dveřmi namísto názvu kadeřnictví jen tři tečky, měla jsem hned jasno i o vizuálu mého snu. V tu chvíli jsem ale byla ještě na míle daleko od jakékoliv realizace,“ vzpomíná Jana.

Začátky nikdy nebývají tak docela procházkou růžovou zahradou a když chcete vybudovat byznys či vlastní značku v dosud zcela neprobádaných vodách, platí to dvojnásob. Příběh Red Salonu začala Jana Šafářová psát po mateřské, kdy už se nechtěla vracet do své původní práce v technickém oboru a přemýšlela nad změnou. Chtěla totiž pracovat s hezkými produkty v oblasti módy či kosmetiky, které bude mít ráda, bude jim rozumět a setká se osobně s koncovým zákazníkem. A to se jí povedlo. „Absolvovala jsem rekvalifikační kurz v oboru kadeřnictví, ale zjistila jsem, že samotné stříhání a vlasový styling není cesta pro mě. Nechala jsem si poradit od kadeřnických špiček v oboru, ale když otevíráte salon, nikdo vám neřekne, že namísto běžné pračky a sušičky potřebujete profesionální stroje, které zvládnou nepřetržitý provoz, ani že je dobré elektriku zapojit tak, aby vám při prvním spuštění všech fénů nevypadly pojistky. Po tom, co jsem si v začátcích každý večer vozila ručníky domů, abych je přes noc vyprala a usušila, už jsem na takové situace expert,“ směje se majitelka salonu, která si při realizaci svého snu bohužel prošla i mnoha nepříjemnostmi.

Nepřetržitý stres ji provázel nejen před otevřením Red Salonu v lednu 2013, ale i v průběhu prvního roku. „Když jsme konečně otevřeli, necítila jsem vůbec úlevu, spíš naopak. Neustále něco nefungovalo a protože jsem veškerou zodpovědnost za fungování salonu nesla já, dostala jsem se až k vyhoření, o němž jsem do té doby jenom četla a nejednou ho i brala na lehkou váhu. A pak jsem se sledem několika událostí rozbrečela a bez mého manžela a následných terapií bych se z toho stavu, kdy jsem nebyla schopná vůbec ničeho, jen tak nedostala. Dnes už naštěstí vím, jak s takovými situacemi pracovat. Do dalších let se chci věnovat hlavně budování dobrého jména salonu, ne stavět salon na zvučných jménech kadeřnických es. To je obrovská změna oproti tomu, jak jsme fungovali dřív.“

Pro Janu Šafářovou je po první dekádě v Red Salonu důležité, aby byl svými službami i prostorem stále unikátní a jeho návštěvu provázel wow efekt – právě takový, jaký sama zažívala, když sbírala inspiraci v Londýně. Může být způsobený rozlehlým, rozmanitým, ale zároveň neskutečně útulným interiérem, profesionalitou služeb nebo třeba domácím koláčem, který Jana pravidelně pro klienty peče. Na první pohled sice téměř nic nenapovídá tomu, že jste přišli do kadeřnického salonu. Ale při odchodu máte hned, jak vyjdete ze dveří zpět do každodenní reality, obrovské nutkání okamžitě zavolat kamarádce a popsat jí, co jste právě zažila. Protože to bylo něco nezapomenutelného. Jenže ono to tak jednoduše popsat nejde. Návštěva Red Salonu je totiž tak nepřenositelná, že se musí zažít osobně.

Stačí mít sen.
To ostatní už se nějak uspořádá …

– JANA ŠAFÁŘOVÁ

Chceš se mě na něco zeptat?

NAPIŠ MI